الأحد، نوفمبر ١١، ٢٠٠٧

كلاكيت تانى مرة : قابلنا دكتور مرسى

قبل ان ابدأ


1- الحمد لله الحمد لله بجد الامتياز ده شغل حلو جدا جدا


وانا دلوقتى الحمد لله واثقة من نفسى وبدأنا نشتغل بادوات كنا بنتفرج عليها بس فى ايدين المعيدين


بس لسه لغاية دلوقتى الشغل معظمه خلع خلع بس ان شاء الله ربنا ييسرلنا ويرزقنا بحالات حشو وعلاج جذور


ومستشفى المنيرة طلعت مستشفى محترمة الحقيقة


وinfection control حلو جدا الحقيقة



والممرضات كويسين ومتعاونين


الحمد لله


انا كمان مبسوطة جدا انى فى السيدة لانى بحب المنطقة دى جدا جنب الرحمانى بتاع السوبيا


والحمد لله كمان فى دكتور جامد جدا هناك


ماشاء الله شاطر جدا ومعلومات جامدة جدا


الحاجة الوحيدة اللى منغزه عليا الفرحة دى هى الست بتاعة الامضاء والنزول بدرى




2-باعتذر للناس اللى كان نفسها تعرف اللقاء اللى فات مع الدكتور مرسى اتقال فيه وانا عملت لينك لمدونة الفجرية واعتقد انها غطت اللقاء تقريبا


بس عايزة اعرف الناس حاجة انى ماانفش للشغل الاعلامى ده خالص


انا الكلام بيدخل دماغى ويستوى فيها وبعد كده بيترجم لافعال


لكنى تقريبا اكتشفت انى معرفش اقول الكلام ده تانى بنفس الطريقة لكن بقوله بطريقتى مع اسقاطات طبعا بسبب الزهايمر المبكر اللى عندى




------------------------------------------------------------


نخش فى الموضوع



بما ان البنت البريئة اسماء العريان كتبت تقريبا نفس العنوان للبوست فانا حبيت اكمل ما بدأته


الزمان تقريبا 3 ونصف


المكان مالكوش دعوة بس هو مكان لايقل شياكة ولا فخامة من العمارة بتاعة نواب المجلس فى جسر السويس


على العموم الدكتور عزم عليا اما اشرت له على فخامة المكان اننا نبقى نروح على طول ونعمر المكان


ويارب ماتبقاش عزومة مراكبية لان المكان فعلا عجبنى



اسماء طبعا والتوهان طلعت نفس العمارة الغلط اللى انا وصحبتى طلعنا فيها وخبطنا كمان على شقة وسألنا على الدكتور



وانا طبعا استغليت تأخير البنات وسالت الدكتور عن انطباع حضرته وصدى اللقاء الفائت


وكانت الاجابة انها كانت جيدة واشتكيتله بان الاخوة بقولولنا انهم استمتعوا جدا بعد ما احنا مشينا


فالدكتور قالى دول بس بيغيظيكوا


داحنا مشينا بعدكو على طول


انا كنت 9 فى الشارع


طبعا انا هاصدق الدكتور ومش هاصدق حد تانى



وكنت لسه بساله عن النقد والمدونات وكده بس الانسة اسماء كانت بتستغيث عبر الاثير



المهم جت اسماء وبدأنا فى كلام عام


الدكتور بدأ الاول بمقدمة لا يقل وقتها عن اللقاء الاول


بس الحمد لله المرة دى كنت مركزة


تكلم على دور المسلمين الملتزمين فى توعية المجتمع و بالتالى دور الاخوان


وان الحياة فيها الهاء شديد وان المحاربة للدين شديدة سواء مقصودة او مش مقصودة


وان الفتنة اللى بتتعرض اليها المرأة اشد واشد



بس


بعد كده بدأنا فى طرح الاسئلة والمواضيع العامة اللى بتخص الاخوات



سواء من ناحية العمل العام والتربوى والعمل السياسى


ومن ناحية العمل بين الاخوة والاخوات


وقد طرحت اخت من الحاضرات مسألة ان ليه العمل الجامعى بيبقى منفصل مادام الهدف واحد


ولماذا فى بعض الاحيانالاخوة بيستخدموا الاخوات كأداة للحشد فقط


سواء فى المسيرات او فى المؤتمرات


وان وجود الاخوات ليس وجودا فعليا فى عملهم العام



وكعادتها اسماء العريان القت سؤال كالمولتوف "استلفته منى" وسألت الدكتور انا عايزة اعرف هم الاخوات بيمثلوا ايه عند الاخوان؟؟




وباختصار الدكتور الحقيقة اكد على اهمية دور الاخوات فى جماعو الاخوان المسلمين من ايام الامام حسن البنا


وانه فى ذلك الوقت اهمت بهن اهتماما شديدا


وانه مع الوقت الاخوة بيحاولوا يزودوا اهتمامهم بالاخوات




وفى اخر اللقاء الدكتور رأى ان اللقاء لم يكفينا فقالنا انا مستعد انى اقعد معاكو مرة واتنين وتلاتة وانا حقا اظنه صادقا



لان فى امور وضحت عنده وفى اشكاليات عندنا لقينالها اجابات شافية والحمد لله



بس انا عايزة اقول فى الاخر



انا مكنتش متوقعة من قبل اللقاء ان بعده الدنيا هاتتظبط والناس هاتبقى حلو وكده



بس انا قلت للدكتور لنعتبر هذا اللقاء كالضوء الاحمر


اللى بيحسسكوا وبينهكوا بأن فى حاجة مش مظبطة وعايزة تتظبط



وهو وعدنا باهتمام اكبر للاستماع


وانا عن نفسى مش هاسيب نفسى كده


وعرفت ان الوصول للقيادات لامر ضرورى


انا مش هاقول انه سهل جدا


ولكنى هاقول انه ضرورى


اللى عايز لقاء مع مسؤل من مسؤلينا سواء للشكوى او للتعلم من خبراته


انا شايفة انه يقاتل لحد ما يقابل هذا المسؤل لانه مهم جدا


ان يكون فى تواصل داخلى بينا




15 مصابين قصدى معلقين:

Unknown يقول...

السلام عليكم انا مش عارف الحقيقه حضرتك برضه لم تغطي اللقاء التغطيه الشامله من وجهة نظري .... ومن المهم جدا عند طرح حضرتك سؤال احد الاخوات ان تسردي اجابات الدكتور سردا لان الاسئله كانت خطيره وبتعبر عن فكر خطير داخل الاخوات فنحب ان نعرف اجابه الدكتور محمد المرسي بالتفصيل والنقاط النهائيه التي تم التوصل لها في نهايه اللقاء وجزاكم الله خير وتقبل منكم

أميرة محمد محمد محمد يقول...

جميل يا شذي كنت اتمني اني احضر بس انا في الاسكندريه ربنا يوفقك في الامتياز

غير معرف يقول...

استشارات اسنانية
وانتي لسه في امتياز
مش واسعة دي قوي
امال لما تبقي دكتورة كبيرة
هتقولي ايه

jejemam55@gmail.co يقول...

كان نفسى يا شذا الاقى تفاصيل اللقاء عندك
لانه فعلا مهم لينا كشباب الاخوان للغايه

كده هاضطر انى ادور عليه فى مكان تانى


تحياتى
وربنا يوفقك فى الامتياز

اسماء العريــان يقول...

بصو يا جماعه والله القعدة كانت نقاش .. زى ما شذى حكت كده بالظبط

وردود الدكتور مرسى موصلتناش لنقط نهائيه .. زى ما قالت شى نعتبره ضوء احمر بس

وانا بصراحه كان من رايي ان الى حصل فى اللقاء يفضل غير واضح لان الاسئله خطيرة فعلا ولم نحصل على اجابه .. ولما نبقى نحصل نبقى نسرد الى حصل

حلم الحرية يقول...

مممممممممممممم


كالعادة مش هاقر


انا هاحسد بس


:):):):)


كل مرة سفري يتلغي في اخر لحظة

انا مش مطمنة للموضوع ده

انتوا باصينلي في السفرية دي وللا ايه

الفاتح اليعقوبي يقول...

السلام عليكم
شئ جميل ان الدكتور محمد مرسي يقابل مدونين ومدونات
بس انا اللي اثارني في الموضوع سؤال الاخت اسماء العريان حول ماذا تمثل الاخوات للاخوان
انا اقول لحضرتك
1-الاخوة هيتزوجوهم بعد كده هذه واحدة
2-هينجبوا اخوة واخوات بعد كده
3-تكثير سواد الاخوان المسلمين
بهزر يااستاذة

علي فكرة ده سؤال المفروض ميتسالش من اخت والدها الدكتور عصام
مين اللي هيدعو النساء الاخوة ولا الاخوات
المجتمعات المسلمة والاسر المسلمة السوية هل تستطيع ان تتكون الا بوجود الاناث والذكور سواء بسواء
المراة سلاح قوي في تكوين الخلافة فاعتقد ان الاخوات يقع علي عاتقهم دور دعوي وتربوي كبير للغاية في اخراج اولادهن كافراد صالحين مصلحين في المجتمع و اخراج زهروات يحملن الفكر الاسلامي في رؤسهن يعلمنه لاولادهن مستقبلا


وكلام كتير بس العميلة محتاجة فهم جيد وادراك لمفهوم الدين عامة تجاه المراة
قال رسول الله (صلي الله عليه وسلم):اذا صلت المراة خمسها واحصنت فرجها واطاعت زوجها دخلت من اي ابواب الجنة شائت0
الكلام واضح لايحتاج لتعقيب لانه لاتعقيب لكلام الرسول عليه الصلاة والسلام وقد تختلف الازمنة وتتغير الوظائف ولكن يجب ان يوضع كل شئ في اطاره الشرعي
والسلام واسف علي التطويل

عصفور اسكندرية يقول...

السلام عليكم
كويس والف مبروك علي الامتياز بس كنا عايزين تفاصيل اول يوم بالكامل

اما موضوع المدونين و الدكتور مرسي
فانا اقول
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

Aml Ghonaim يقول...

ربنا يوفقك ياشذى ؛ وييسر لك كل خطوة فى الامتياز ....
وبعدين بلاش بقى كل يوم والتانى نفضل نحكى عن اللقاءات لأن ده كسر لقلوب الضعفاء اللى مش يقدروا ييجوا ........... مااااااشى ؟؟؟؟!!!! أنا حذرتكم اهوا ...
شذى :
انى أحبك فى الله ...

عبدالرحمن الشافعي يقول...

على فكرة أنا كان قظدي القاء الأول مش التاني
بس أنا معرفتش أي حاجة عن اللقاء التاني
وزعلان جدا بس حصل خير
تقبلوا تحياتي

غير معرف يقول...

http://merip.org/mer/mer245/lynch.html
يا فندم لازم تتأكدي ان مدونتك متتابعة دوليا
و المقال ده دليل
سلااام
عياش

محمد يقول...

الدكتور مرسي مقابلته جميلة مفيدة مشبعة , وفي النهاية تتمنى لو قابلته مرة أخرى

ليس الدكتور مرسي فقط ولكن كثيرون أمثاله

سلكتم الطريق الصحيح للوصول للفهم الصحيح

عمر أفندى و أبووه يقول...


انا و انتى القدر جمعنا على غير ميعاد فى المكان ده و باللون الاحمر اللى بيعبر عن مكنون حبى و هكذا من الكلام اللى
بيثبتوا بيه البنات...

خلينا مع الصور اللى كشفته و و هو لا يعلم ان هناك كاميرا تراقبه و تراقب تصرفاته

تابع
قصة حبعمر افندى على موقعه

www.omarafandy.com

مشروع انسان يقول...

جميل
المفروض بقى لو الاعلام منصف
ان النقطة دى تتحسب للاخوان
وانهم بيسمعوا من الشباب
بس هما بيقلبوها
ان القادة بيضغطوا على الشباب
سبحان الله
بس صحيح هما الاخوات نظرتهم
انهم مهمشين فى الجماعة ولا ده مجرد
سؤال فردى

انا مش بتفلسف علي فكرة يقول...

السلام عليكم ازيك ياشذى عامله ايه؟انااعرفك شخصيا شوفتك مرة كده فى معاد بس مش مهم
حلوة فكرة المقابله مع الشخصيات الاخوانيه البارزةوياريت تكرر