الجمعة، مارس ٢٣، ٢٠٠٧

مازلت

مازلت ابحث فى وجوه الناس عن بعض الرجال

عن عصبه يقفون فى الازمات كالشم الجبال
فاذا تكلمت الشفاه سمعت ميزان المقال


واذا تحركت الرجال رايت افعال الرجال
اما اذا سكتوا فانظار لها وقع النبال



يسعون جهدا للعلى بل دائما نحو الكمال

كل ما سمع الانشودة دى ويتطرق الى اذنى ذلك الشعر الرقيق اتذكر الصحابة ومن بعدهم المجاهدين ومن بعدهم الاخوان.
يمر بخاطرى شريط من صور للبنا ولسيد قطب وللهضيبى ولمصطفى مشهور ولكل الدعاة اللى كبرنا بنسمع عنهم وبنسمع على انهم كانوا من اشباة صحابة رسول الله




يالله
هانلاقى فين زيهم دلوقتى ؟؟
ماحدش يزعل مني لكن كل ما الزمن بيعدى كل ما الرجالة بتقل.

انا لا اتكلم عن الاخوان تحديدا ولكن اتكلم على كل ذكر من ولد ادم
الواحد دلوقتى بيشوف رجالة نص كم
بيشوف رجالة بسلسله زى البنات
بيشوف رجالة بقصة( بضم القاف وتسكين الصاد) زى البنات
بيشوف رجالة بترقص فى التليفزيون ولا اجدع راقصة فى شارع الهرم

فين الرجالة؟؟

فين رجالة زى احمد يس اللى افتكرتة بمناسبة ذكرى استشهادة

يابخته



اين اشباهك يا احمد يس؟؟





اين اشباه الرنتيسى ؟؟





ياترى هاييجى زيكوا ولا مابقاش فى رجالة



يا ترى واحد من الشباب المصرى سأل نفسة انا راجل ولا لأ؟؟




على فكرة الرجولة دى صفة للرجل وللمرأة


بمعنى اخر ان ممكن يكون فى مرأة بمائة ذكر زى ما بيقولوا














ياترى لسه فيكى يا مصر رجولة؟؟



انا كنت عايزة اتكلم عن احمد يس بس ماعرفش اية اللى خلانى اتطرق لموضوع الرجولة دة .

على العموم انا هاكتب بوست تانى عنه

25 مصابين قصدى معلقين:

Mohamed Almohandes يقول...

عندك حق..
لقد أصبت الحقيقة المرة..
وعليه العوض.
ولكن لا تنسى: "لاتزال طائفة من أمتي ظاهرين على الحق حتى تقوم الساعة"
والأمل فى هذا الجيل الجديد قائم بإذن الله..

غير معرف يقول...

اللي انا شايفه بصراحه في حدود منطقتي من حواليا ان في رجالة ورجالة هيعملوا نهضة ان شاء الله ........اللي انا ملاحظه ان مفيش نساء للاسف في يعني بس مش اوي........اين انتم يا احفاد عائشة وخديجة وفاطمة.......؟؟؟؟؟

اروي الطويل يقول...

بت ياشوزي انا عاوزه الاغنيه دى ماليش دعوه انا عاوزاها دي جميله اوي اوي اوي
وبعدين تعالي هنا ايه الكلام اللي انتي كاتباه ده

بيني وبينك حلو جدا جدا

سلام ياقمر وما تنسيش تعدي

شذى مولوتوف يقول...

الاخ محمد المهندس يارب الجيل اللى جاى يبقى احسن

متهيالى الجيل اللى جاى ده اللى هو احنا مش كده؟؟


-----------------------------------
يا مصراوى بالاوى
يعنى انت بتردهالى يعنى؟؟
طب انا بقى مش شايفة ولا ذكور ولا اناث

وبعدين الاخوات ساعات شعارهم بيبقى دعونا نعمل فى صمت
يعنى لازم نعلن عن نفسنا ونحن احنا بنشتغل اهو؟؟

متهيالى كل واحد يركز مع بنى جنسه علشان مانخبطش فى الحلل
شكرا على مشاركتك واوعى تزعل مانا مولوتوف بقى

-----------------------------------
اروى تسمحيلى اندهلك برورى
لينك الصفحة بتاعه النشيد اهو
http://www.anashed.net/anashed/ashretah/a3maq_assokokn.html
والانشودة اسمها رجال

واى خدمة ياباشا
انا فرحانة قوى ان الكلام عجبكوا
ربنا يخليكوا ليا وترفعوا من روحى المعنوية؟؟

شذى مولوتوف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
شذى مولوتوف يقول...

بصى يا ستى علشان تعبت من اللينك ده
ادخلى على
http://www.anashed.net
وبعدين قسم الاناشيد
وابحثى عن شريط اعماق السكون
والانشودة اسنها رجال
وبس

آية يقول...

ايه يا بنتي الكلام الجامد ده ... بجد حلوة اوي ربنا يكرمك ..
بس على فكرة الجيل الجاي مش احنا ... الجيل الجاي هو ولادنا اللي احنا هنربيهم .. و عشان نربيهم رجالة بجد .. لازم نربي كمان في نفسنا رجالة و ستات قادرين يتحملوا المسؤلية و شايفين المهام اللي وراهم بحجمها الحقيقي ... من غير تهويل او تفريط ..
الرجالة موجودين ... بس مش كتير .... و مش كده بس .... ده احيانا بيكونوا الرجالة مدفونين ... و بس مستنيين الفرصة تيجي ... او مستنيين حد ياخد بايدهم و يقولهم انتم مكانكم هنا ... و دوركم كذا ... و ده نفس حال الستات ...
و نصيحتي ليكي يا صاحبة الصوت المولوتوفي ... بلاش تخبطي في الحلل ... بدل ما يتردلك القلم ...
جزاكي الله خيرا على الموضوع

عمرو طموح يقول...

صحيح... الرجولة صفة نادرا ما نجدها في هذا الزمن...

أذكر ذات مرة أني حضرت محاضرة عن الرجولة... كانت رائعة.. الراجل حكالنا جزء من الأسد الملك... اللي هو كلنا كنا حافظينه... بس كانت أول مرة الرسالة توصل بالشكل ده...

حكي عن سيمبا لما فضل عايش مع الخنزير و الفار... لحد أما نسي إنه أسد... بس كان عشان يفتكر تاني إنه أسد... لازم يتوجع... لازم أبوه يعنفه و يتهمه إنه نسيه... لأن التغيير مؤلم... و الرجولة مش سهلة...

بس كان المقصد في النهاية إن كل واحد فينا جواه راجل - أو أسد في سياق الحكاية - و هو اللي هيقرر هيطلعه وللا لا...

المهم إننا فعلا نيجي علي نفسنا و نستحمل ألم التغيير لكي نصبح رجال...

تعليق أخير... علي سؤال هو جيلنا وللا الجيل الجي... والله أنا شايف إنها حاجة في النهاية ترجعلنا... قررنا نبقي رجال... يبقي هيبقي أكيد جيلنا... مقدرناش ... يبقي لما ييجي الجيل اللي عنده العزيمة الكافية... بس أنا أملي كبير في جيلنا إن شاء الله...

غير معرف يقول...

لا بالعكس التخبيط ف الحلل مطلوب لان ف الاخر بنستفيد من اراء بعض ........انا متفائل جدا يا جماعة انا كدة شخصيتي كدة

همسة قلم يقول...

من اجمل واجمد الاناشيد اللى سمعتها في حياتي بجد
وزي ما المنشد اسامة الصافي لازال يبحث ..احنا كنا لازلنا نبحث بس الظاهر انها بقت عملة نادرة الوجود :)
تدوينة جميلة جدا ياشوزي تسلم ايدك عليها
ويارب يارب يارب نلاقي اللى بندور عليه في كل الوجوه مش في بعضها بس :)

belal يقول...

أنا أجد مثلا أخونا المصراوي أوي كثير من الرجال..لكني لا أقابل كثيرا واحدة من أحفاد فاطمة وخديجة ..من أسهل الطرق دائما أن ترمي خطأك على الآخرين..ثم ايه اليأس ده كله من أختنا صوت عصفورة ..الجيل الجاي..يا سلام .كمان تلاتين سنة ..والجيل ده ..أملنا في الجيل ده... ربما لا يتاح لغيرنا ما هو متاح لنا..ثم إذا كنا احنا وحنا لسه 20 سنة بنقول الجيل الجاي.مش بعيد اللي بعدنا أول ما يتفطم يقول ..الأمل في الجيل اللي بعده

شذى مولوتوف يقول...

السلام عليكم يا جماعة
صوت عصفورة وحشنى زقزقتك
بس لسة هانستنا ولادنا؟؟
افرضى لاقدر الله ,بعد الشر علينا مجوزناش ولا خلفنا
يبقى خلاص راحت على الامة
وبعدين يا ستى انا لسة شباب وعندى امل فى نفسى وامل فى بقية الناس ان شاء الله

عارفة اما قولتى الجيل هما ولادنا انا غيرت
وقلت لنفسى ولية مانكنش احنا ؟؟
ناقصين رجل ولا قيد
-----------------------------------
عمرو طموح شكرا على مرورك

انا فعلا جواية اسد قصدى راجل
-----------------------------------
يا مصراوى قوى انت
ماقلنا بلاش تخبيط فى الحلل علشان مانزعلش من بعض

وبعدين الاخ بلال بقى بيخبط معاك

انا بقى ولا شفت حفيدة خديجه ولا حفيد للبنا حتى

-----------------------------------
همسة قلم ربنا يسمع منك ونلاقى الاسود اللى جوانا
اللهم استعملنا ولا تستبدلنا

عارفين اما قرات التعليقات وقفت ادام المراية وانا بعيط وبقول يارب نتصلح بقى
يارب علشان خاطرى
وبعد كده قلت علشان خاطر الرسول يارب اللى هايحزنه يشوفنا فى الوهن دة
يارب علشان الاسلام يارب
يارب علشان الرسول يارب
يارب علشان الاطفال اللى اتيتموا فى العراق وفلسطين
يارب علشان حرماتك اللى انتهكت فى العراق وفى كل البلاد المسلمين

يارب اصلح هذا البلد على ايدينا لا ايدى غيرنا يارب
استعملنا احنا مش حد تانى

انا عارفة ان حد هايقولى انت انانية
ومش مهم مين اللى ينهض بالامة المهم انها تنهض
انا هاقولك لا
انا طمعانة انى اكون سبب فى ادخال السرور على قلب الرسول ورضا الله
هو حد يكره يا جدع
وفى الاخر اللهم استعملنا ولا تستبدلنا

همسة قلم يقول...

وأنا اقوم بالتأمين على دعائك ياشوزي وازيد كمان

اللهم استعملنا ولا تستبدلنا
اللهم ارزقنا الاخلاص في كل قول وعند كل عمل
اللهم اجعلنا سببا في عزة الاسلام والمسلمين
اللهم اجعل النصر على أيدينا ولا تحرمنا الاجر ياكريم
اللهم اجلعنا سببا في سعادة وفخر الرسول الكريم بنا يوم نلقاه ولا تجلعنا ممن يعرض عنهم

اللهم آمين آمين آمين

غير معرف يقول...

والله مش عايز أزعلك
انما شكلك كده مازلتى وسوف تزالى
تبحثين
انا عن نفسى منتظر مجدد القرن اللى الرسول عليه الصلاة والسلام ذكره فى الحديث الشريف

وربنا
يتولانا برحمته

ودمتى بكل خير
سلام

Aml Ghonaim يقول...

أولا .......
تأمين على دعائك وعلى دعاء أسماء...
اللهم استجب ؛ واستعملنا فى أحب الأعمال اليك ...
ثانيا : موضوع هام جدا ؛ والواضح اننا هنفضل منتظرين كتير لأننا مابنقولش احنا .بنقول : منتظرين!
يعنى لو كل واحد حط لنفسه هدف عاش علشانه ان شاء الله ربنا مش هيضيعه ؛ لكن نفضل نقول : أين ؟ ومن ؟
كده هننتظر كتير جداا
وبعدين كلام آية كمان من الواقع جداااا
ان الجيل ده مش جيل النصر .. لا لسه بدرى جدا؛ يمكن 30 سنة كده ان شاء الله على بال مانشوف بعض احلامنا!
لأن الواقع أكثر ايلاما مما نتخيل ... أحيانا تكون أحلامنا كبيرة جدااا لكن الواقع أصعب بكثير !
لازلنا نحتاج لرجال يربون رجالا ؛ ونساء تحتضن الرجال ..لكن شبابنا الآن لايزال عندهم بقايا من جاهلية ....
* من شروط النصر ( وأعدو لهم مااستطعتم من قوة ) يعنى لو أعدينا 99 % مما نستطيع وبقى 1% فقط لن ننتصر !
لنعمل نحن ؛ لنربى أنفسنا ؛ ونحمل أهدافنا ؛ ونعيش من أجلها ...
لننتصر

Dr.khaled يقول...

رحمة الله على الشيخ حسن البنا
رحمة الله على الاستاذ الاديب والمفكر الاسلامي سيد قطب
ومن كلماته
(أقيموا دولة الاسلام في قلوبكم تقم لكم على ارضكم)
(السباب التي تشهد ان لا اله الا الله تابى ان تكتب كلمة تثبت بها حكم طاغوت)
رحمة الله على الشيخ احمد ياسين والدكتور الرنتيسي
ورحمة الله على اصحاب المدونة
وعليا وعلى الزوار
لا تنسوا
(أقيموا دولة الاسلام في لقوبكم -أولا ..أولا أولا- تقم لكم على ارضكم)
والسلام عليكم

sharkawoo يقول...

الخير فيا وفي أمتي إلي يوم القيامة ....

من قال أنه ليس هناك رجال ....


لا أعلم لماذا ننظر بصورة ليست واقعية ....

نعمل هناك رجال لا تعوض ورجال قلما يقل الزمان بهم ولكنهم موجودين....


هناك ظروف تصنع الرجال وتظهر معادنهم الأصيلة ولكن تأتي المشكلة دائماُ في عدوم وجود الظروف الموائمة لتلك الأمور .....

ونحن ننظر فيمن حولنا فيمن أعمارهم لا تتجاوز ال 20 ... وننظر إلي رجال قد شابوا ونقول أين الرجال ... المقياس غير صحيح ....

في النهاية هذا لا ينمنع أن نعترف أن هناك مشكلة ولكن نري دائماً حل لها ...

بوركتي أختنا الكريمة ...

محمد عـنـانـى يقول...

تقريبا لاول مره اكون مختلف معاكى تمام
لان الرجاله موجدين وكتير وادام عنينا منكرش ان فى عيال كتير واشباه بنادمين
بس الرجوله موجوده بس يمكن عليها شويه غبار عند ناس كتير بس موجوده وابسط دليل المقاطعه نجحت
قام بيها رجاله لكن لو كنتى بضورى على العيال او غير مصنفين هما على اول الشارع على الشمين بيعكسو البنات بصى على النصيه التانيه هتلاقى صبى بيكلم الناس ولا احسن استاذ عن المقاطعه
يبا البلد فيها رجاله ولا لا
وعجبنى اوى تعليق صوت عصفور الجيل الى جى هما ولادنا وهيكونو افضل رجال عرفهم التاريخ انا شاء الله بعد الصحابه والامام البنا والناس التقيله علشان الواحد ميضمنش

شذى مولوتوف يقول...

السلام عليكم يا جماعة
ماشاء الله الناس تفاعلت مع الموضوع وبقت بتدافع عن الرجولة اللى هى مفقودة من وجهه نظرى واللى عليها غبار من وجهه نظر كذا معلق

طب والله حلو قوى
انا متفقة تماما ان دلوقتى فى رجولة (بس مش قوى يعنى)
بس انا كنت باستفزكوا علشان كل واحد يعلق ويقولى هو شايف الرجولة دى فين

وانا لسة بردو بدور عليها لانها قليلة جدا جدا جدا

وانا زى ماقلت فى تعبير سابق انا مش موافقة صوت عصفورة على انا الجيل اللى هو ولادنا لا
لا
جيلنا هو الامل
لسة هانستنا
والاخ محمود حسن اللى لسة مستنى مجدد القرن

على فكرة فى علماء كتير اجمعوا ان حسن البنا هو مجدد القرن
يعنى حضرتك هاتسنا تقريبا 50 60 سنه كده لغاية اما يظهر واحد جديد
مع ان مجدد القرن دة قام بدورة وزيادة لية مانمشيش وراة ونحاول نبقى احنا فجر الامة الجديد
اللى كل الناس مستناية
والا
هانقعد نستنى معاهم

وشكرا لكل الحضور على مشاركاتكم الايجابية اللى فرحتنى
جزاكم الله خيرا

غير معرف يقول...

لكل زمن رجاله "والرجاله ما متوش في الحرب"

أحمد عبد الفتاح يقول...

وضعتي يدك عالجرح
سامحك الله
بس الكلام جميل والاحلي الانشوده
والله يخرب بيتك يا حسني مخلتش حد يعرف يتكلم عن شيخ المجاهدين أحمد ياسين في ذكراه

خطــاب يقول...

مازال هناك قلة

و لكنهم قلائل جدا

و صعب ان تراهم وسط 70 مليون فرد

mohamedgado يقول...

كلامك جميل جدا وادعوك الى زيارة مدونتى
http://mohamedgado.blogspot.com/

Mohamed Gameel يقول...

الله يرحمك يا رنتيسي..

كان رجلًا.. وبعده يأتي رجال..

فقط فلندعوا الله أن يأتينا قائد يُظهر معدن الرجال يا أختي..

لا تفقدي الأمل..

أنا مع صوت عصفورة في إن الجيل الجاي هوا مسؤليتنا.. إما ننجح ونطلع رجال .. أو نفشل و ندمر نفسنا .. بنفسنا..

ebnalmahdi يقول...

والله ياأخت معاكى حق اكن انشاء الله فيه رجاله كتير يقفوا امام الظالم وانا اتفق تمام الاتفاق مع الاخ محمد العنانى